Pædagogisk læreplan

Børnesyn

Vi ser det enkelte barn som ligeværdigt, unikt og i besiddelse af en række færdigheder og udviklingspotentialer. Vi ved, at barnet udvikler sig og lærer gennem leg og relationer til andre – såvel børn som voksne. For at tilgodese barnets generelle udvikling og trivsel, møder vi barnet ud fra den nærmeste udviklingszone, med udgangspunkt i barnets ressourcer og kompetencer, via store og små sociale fællesskaber.

Dannelse og børneperspektiv

Børnene skal opleve at have indflydelse på deres hverdag og inviteres til at være aktivt deltagende, og dermed med skabere af egen læring og udvikling.

Alt dette med udgangspunkt i, at barnet får de bedste udviklingsmuligheder i deres dannelsesproces, når de færdes i en genkendelig hverdag med kendte, nærværende og omsorgsfulde voksne.

Vores tilgang er anerkendende, vi ser og forstår det enkelte barn, ved at sætte ord på barnets følelser, oplevelser og initiativer.

Leg, læring og børnefællesskaber

Leg foregår hele dagen og er fundamental grundlæggende for barnets sociale og personlige udvikling. Det foregår i den spontane leg, men også i den planlagte og strukturerede hverdag, hvor børnene møder engagerede og guidende voksne, som skaber udviklende og udfordrende læringsmiljøer. Læringen opstår, når børnene er spontane, målrettede, engagerede, fordybede, aktive og i bevægelse

For at højne kvaliteten, etablerer vi små fællesskaber, hvor de voksne skaber grobund for, at børnene finder tillid og føler tryghed ved at færdes i relation med andre børn og voksne. De lærer at drage omsorg for hinanden, og de lærer de medmenneskelige værdier at kende.

Vi er bevidste om at skabe rum i rummet og få skabt forskellige muligheder for leg og læring, således børnene kan bruge deres fantasi og skabe nye lege, både ude og inde.

Børn i udsatte positioner

I Børnehuset Lille Tornhøj har vi en mangfoldig børne og forældregruppe. Institutionen er placeret i et socialt boligområde med flere forskellige familiesammensætninger og kulturer.

Derfor bliver det vigtigt kerneopgave for os at have øje for børn, som er i risiko for at stå udenfor fællesskabet. Relationen og kvaliteten mellem os og børnene, betyder for os, at vi har fokus på at alle børn. Alle børn skal udfordres og opleve mestring i lege og aktiviteter.

Det er en vigtig opgave for det pædagogiske personale at have øje for børn, som er i risiko for at stå uden for fællesskabet. Kvaliteten i samspillet mellem netop disse børn og det pædagogiske personale har stor betydning.

Krav til pædagogisk læreplan

Der er krav i dagtilbudsloven om, at alle institutioner skal udarbejde en skriftlig pædagogisk læreplan. Den pædagogiske læreplan udgør rammen for alle børns læring.

Den pædagogiske læreplan indeholder:

• det fælles pædagogiske grundlag
  • beskrivelse af seks læreplanstemaer
  • pædagogisk mål for sammenhængen mellem læringsmiljøet og børns læring

Den pædagogiske læreplanen skal evalueres mindst hvert 2. år. Både den pædagogisk læreplan og evalueringen skal være offentlig tilgængelig. Hvis du er forælder i institutionen, kan du finde vores pædagogiske læreplan i fuld længde på Aula. Har du ikke adgang til institutionens Aula, kan du henvende dig til den pædagogiske leder og få den tilsendt.