Gå til hovedindholdet
MENU
Aula_close Layer 1

Rammerne for måltiderne

Rammerne for det pædagogiske måltid

Som en del af et godt pædagogisk måltid, har vi valgt, at børnene har faste siddepladser ved mindre borde. Således forsøger vi at danne genkendelighed og sammenhæng i spisesituationen. Bordplanen laves af personalet på stuen med afsæt i pædagogiske overvejelser.

Morgenmåltidet

I Lille Tornhøj er der morgenmad fra kl. 6.30 - 7.30. Dette måltid er for de børn der afleveres i løbet af den første time. Morgenmåltidet består typisk af havregryn, cornflakes eller havrefras med mælk.

Formiddagsmad

Formiddagsmaden består af boller, smør, frugt og vand og serveres kl. 8.30 for vuggestuebørnene og ca. kl. 8.45 for børnehavebørnene.

Frokostordning

I børnehaven har vi forældrebetalt frokostordning.

Vi ser måltiderne som tidspunkter, hvor vi sammen med børnene hygger os. Vi prioriterer, at der er en god stemning og at der er god tid til den nære samtale, hvor børnene oplever sig set og hørt.

Det gode måltid giver mulighed for, at børnene udvikler sig indenfor de sociale og personlige kompetencer. Her beskæftiger vi os med sprog, selvhjulpenhed, præsentation af varieret kost og måltidskultur, samt forskellige smags- og sanseoplevelser.

Maden som serveres spænder vidt fra  f.eks. ; brød, grød, suppe, retter bestående af fisk, kød og bælgfrugter, vegetarretter m.v. Der serveres mælk og vand til måltidet.

Eftermiddagsmad

Ca. kl. 14.00 spiser vi eftermiddagsmad. Her får børnene f.eks. rugbrød, grøntsags franskbrød, knækbrød, yoghurt med mysli, koldskål, pølsehorn, frugt m.v. Der serveres vand til måltidet.

Eftermiddagsmaden er en del af den brugerbetalte frokostordning.

 

Børnehuset Lille Tornhøj har det "Økologiske spisemærke" i sølv. Dette betyder at 60 - 90 % af maden vi serverer er af økologisk oprindelse.

Derudover arbejder køkkenet ud fra "Kostråd til måltider i daginstitutioner" fra Ministeriet for fødevarer, Landbrug for Fiskeri.

Personalet som rollemodeller

I Lille Tornhøj, er vi bevidste om, at vi som personale er rollemodeller og er opmærksomme på hvordan vi agerer under det pædagogiske måltid. I den forbindelse er det vigtigt, at vi som voksne sørger for, at børnene oplever voksne der udtrykker glæde og interesse for maden. Maden præsenteres inden vi går i gang med at spise. Der tales positivt om den mad der bliver sat på bordet. Kan man f.eks. ikke lide maden siges dette pænt, det gælder både børn og voksne. Det er væsentligt, at der skabes rum for at de børn der kan lide maden kan nyde den. Den voksne ved bordet har ansvar for den gode samtale, hvor barnet får lov til at tale færdig, giver alle børn mulighed for at komme til orde og sikrer at børnene bliver siddende til alle ved bordet er færdige.